Doc. Ing. Jan Koudelka, CSc.,

 

Segmentujeme spotřební trhy

 

Jedním z nejpodstatnějších marketingových rozhodnutí, tvořících základ pro rozvoj marketingové strategie a navazujících marketingových aktivit vůbec, je otázka, na jaké zákazníky se orientovat, který segment spotřebitelů zvolit nebo na které segmenty se zaměřit. To předpokládá rozpoznání – odkrytí reálně existujících tržních segmentů a rozvoj jejich profilu. Pokud jde o toto věčně aktuální téma a jeho řešení, nemá zatím český knižní trh mnoho knih, které by manažerům umožnily správně se v problémech orientovat a pomohly nalézt správná řešení.

Kniha doc. Ing. Jana Koudelky, CSc., SEGMENTUJEME SPOTŘEBNÍ TRHY, kterou vydává nakladatelství Professional Publishing, se podrobně zabývá jednak procesem poznávání segmentů na spotřebních trzích – jak obsahově, tak metodicky, jednak navazujícím procesem výběru mezi segmenty (tržním zacílením – tedy targeting).

Úvodní kapitoly přinášejí spíše obecné informace (Význam segmentace spotřebního trhu v marketingu, Jádro a hlavní fáze segmentace jako procesu odkrývání segmentů z hlediska marketingové orientace, Problémy vymezení segmentovaného trhu a kritéria vztahu vůči produktu), na ně navazují kapitoly, zabývající se dílčími aspekty segmentace spotřebních trhů (Tradiční segmentační proměnné (možnosti demografických, etnografických, fyziografických, geografických charakteristik spotřebitelů), Možnosti „netradičních“ psychografických proměnných (sociální třída v širším pojetí, životní styly, osobnost), Kritéria reakcí na marketingové proměnné (nákupní typologie spotřebitelů, mediální typologie spotřebitelů), Základní koncepty odkrývání segmentů (deduktivní segmentace, induktivní segmentace, apriori, post hoc, forward, backward).

Závěrečná část knihy analyzuje metody získávání informací pro segmentaci spotřebních trhů (obsahová analýza, agenturní výzkumy, data, modifikace primárních výzkumů pro segmentační účely), metody analýzy dat, hlediska pro výběr vhodných segmentů v rámci marketingové strategie a demonstruje postup při vlastním výběru segmentů.

Publikace obsahuje praktické návody, jak využít metodické postupy, a to i při relativně skromnějších podmínkách, je rovněž doprovázena aktuálními informacemi o diferencujících sklonech českých spotřebitelů, text je doprovázen příklady přístupů k segmentaci spotřebního trhu (českými i zahraničními).

 

Doc. Ing. Jan Koudelka, CSc.: SEGMENTUJEME SPOTŘEBNÍ TRHY. Vydalo nakladatelství Professional Publishing, ISBN 80-86419-76-2 , 148 stran, cena výtisku je 178.- Kč včetně DPH.

 

      LÉKAŘSKÁ                       EKONOMICKÁ

          OSTATNÍ                           EKONOMICKÁ 2

          OSTATNÍ 2                        EKONOMICKÁ 3

                                                        DOMŮ